editor R. Larry Todd
- - obsahuje dvě skladby, které dosud nebyly v moderním vydání dostupné
- - kritické vydání jednoho ze stěžejních děl autora
- - kodrobná předmluva (angl./něm.), kritická zpráva (angl.), faksimile
- - prstoklady Matthiase Kirschnereita, vynikajícího interpreta Mendelssohnovýchskladeb
Roku 1828 dostala Fanny Mendelssohnová lyrickou skladbu od bratra Felixe knarozeninám. Zapsal ji do sestřina notového alba a ona ji nazvala Píseň bezeslov. Písně pro klavír tvořené „opravdovou hudbou, která lidskou duši naplnítisícem lepších věcí, než jsou slova“ doprovázely Mendelssohna po celý život.Šest sbírek vydal sám mezi roky 1832 až 1845. Dvě sbírky skladeb z autorovypozůstalosti vyšly posmrtně.
Co se charakteru týče, vyšly Mendelssohnovy Písně beze slov z domácíhomuzicírování. Jejich domovem byl solidní, ne však zatuchlý měšťanský pokoj sdrobnými obrázky a biedermeierovským nábytkem. Postupně se začaly hrát i vkoncertních sálech. Virtuosové na uměleckých turné se ujímali těchto spíšenesmělých skladeb a dopomáhali jim k velké popularitě. Nakonec z nich udělalito, čím jsou dodnes: pilíře klavírního repertoáru.
Předkládaná edice obsahuje sbírky vydané v době skladatelova života i ty,které vyšly po jeho smrti. Je doplněna výběrem z jednotlivě dochovaných Písníbeze slov, mezi nimiž jsou též dvě skladby, které zatím nebyly v moderníchvydáních dostupné.
Editor R. Larry Todd je jedním z nejrenomovanějších mendelssohnovskýchbadatelů. Je autorem početných publikací a obsáhlé monografie o tomtoskladateli.
Klavírista Matthias Kirschnereit se v posledních letech prosadil jakomozartovský interpret. Největší uznání mu však přinesly grandiózní nahrávkyMendelssohnova díla.